Annan Litteratur
Doktorsavhandlingar inom- eller i nära anslutning till fältet
Jonas Aspelin (1999) Klassrummets mikrovärld:
Moira von Wright (2000) Vad eller vem? En pedagogisk rekonstruktion av G.H. Meads teori om människors intersubjektivitet:
Anders Holmgren (2006) Klassrummets relationsetik. Det pedagogiska mötet som etiskt fenomen:
Lotta Jons (2008) Till-tal och an-svar. En konstruktion av pedagogisk hållning:
Ann-Sofi Wedin (2007) Lärares arbete och kunskapsbildning: utbildningar och inviter i den vardagliga praktiken:
Märta Sandvik (2009) Jag har hittat mig själv och barnen. Barnträdgårdslärares professionella självutveckling genom ett pedagogiskt-psykologiskt interventionsprogram:
Anneli Frelin (2010) Teachers´relational practices and professionality:
Daniel Östlund (2012) Deltagandets kontextuella villkor. Fem träningsskoleklassers pedagogiska praktik:
Susanne Hansson (2012) Den nödvändiga osäkerheten. Elevers perspektiv på respekt i relationer i skolan:
Ulla Andrén (2012) Self-awareness and self-knowledge in professions:
Rita Nordström-Lytz (2013) Att möta den andra. Det pedagogiska uppdraget i ljuset av Martin Bubers dialogfilosofi:
Annika Lilja (2013) Förtroendefulla relationer mellan lärare och elev:
Anna-Carin Bredmar (2014) Lärares arbetsglädje. Betydelsen av emotionell närvaro i det pedagogiska arbetet.
Tina Kullenberg (2014) Signing and Singing: Children in Teaching Dialogues.
Ann-Louise Ljungblad (2016) Takt och hållning - en relationell studie om det oberäkneliga i matematikundervisningen.
Stina Gårlin (2021) Du och Jag. Dialogiska möten kring text i resursskolans klassrum.
Linda Plantin Ewe (2022) Lärares relationskompetens i möte med elever med ADHD.
https://www.avhandlingar.se/avhandling/b205730bad/
Katarina Nilfyr (2022) Interaktionsmönster, social anpassning och emotioner i förskolan. En mikrosociologisk studie av interaktion mellan förskollärare och barn i målorienterade aktiviteter.
https://www.avhandlingar.se/avhandling/0fc8f6a9d8/