Jonas Aspelins artiklar och bokkapitel m.m.
Aspelin, J. (2025) Inledning. I: Samspel och relationer i pedagogisk praktik. Mikrostudier i skola, förskola och högre utbildning. (Red. Aspelin, J.)
Aspelin, J. (2025) MRA - studiet av banala väsentligheter.. I: Samspel och relationer i pedagogisk praktik. Mikrostudier i skola, förskola och högre utbildning. (Red. Aspelin, J.)
Ewe, L.P. & Aspelin, J. (2025) Lärares relationskompetens i relation till en elev med NPS i ett högstadieklassrum. I: Samspel och relationer i pedagogisk praktik. Mikrostudier i skola, förskola och högre utbildning. (Red. Aspelin, J.)
Segerby, C. & Aspelin, J. (2025) Högskollelärares relationskompetens i onlineundervisning. I: Samspel och relationer i pedagogisk praktik. Mikrostudier i skola, förskola och högre utbildning. (Red. Aspelin, J.)
Östlund, D.; Segerby, C.; Persson, C.; Nilfyr, K.; Lindberg, S.; Ewe, L.P.; Eklöf, A.; Droppe, A.; Aspelin, J. (2025) MRA och pedagogisk praktik. I: Samspel och relationer i pedagogisk praktik. Mikrostudier i skola, förskola och högre utbildning. (Red. Aspelin, J.)
Ewe Plantin, Linda & Aspelin, Jonas (2024) Teachers' relational competence towards students with neurodevelopmental symptoms: A microscopic relational analysis
Journal of Research in Special Educational Needs. Online first.
Aspelin, Jonas & Segerby, Cecilia (2024) University teachers' relational competence in online teaching: A microscopic relational analysis. Seminar.net, 20(1).
Aspelin, Jonas; Lindberg, Sofia; Östlund, Daniel & Jönsson, Anders (2024) Preservice special educators' relational competence in virtual simulations with avatars. The Teacher Educator. Online first.
Jönsson, Anders; Aspelin, Jonas, Lindberg, Sofia & Östlund, Daniel (2024) Supporting the development and improvement of teachers' relational competency. Frontiers in Education. Online first.
Aspelin, Jonas & Östlund, Daniel (2024) Hur kan studenters relationskompetens utvecklas med stöd av avatarteknik? Specialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan Kristianstad. Nr 21, 2024.
Holmqvist, M.; Aspelin, J.; & Bölte, S. (2024) Specialdidaktik – ett innehållsinkluderande undervisningsperspektiv. I: Specialdidaktik. För innehållsinkluderande undervisning. (Red. Holmqvist, M.). Gleerups.
Specialdidaktik | Hem (gleerups.se)
Aspelin, J. (2024) Introduktion till kapitlet Elevers perspektiv i specialdidaktisk undervisning.I: Specialdidaktik. För innehållsinkluderande undervisning. (Red. Holmqvist, M.). Gleerups.
Specialdidaktik | Hem (gleerups.se)
Aspelin, Jonas; Jönsson, Anders & Östlund, Daniel (2024) Speciallärares och specialpedagogers relationskompetens i arbete med elevers kamratrelationer och med relationer till elevernas föräldrar. Utbildning & Lärande, 18(1).
https://doi.org/10.58714/ul.v18i1.14110
Aspelin, Jonas (2023) Lärares relationskompetens i växelspelet mellan ’Mig’ och ’Jag’. Begreppsdiskussion med stöd i G.H. Meads teori. Pedagogisk forskning i Sverige. Ahead of print:
https://open.lnu.se/index.php/PFS/article/view/3106
Segerby, C. & Aspelin, J. (2023) How is Teachers’ Relational Competence Manifested in Online Higher Education Contexts? International Educational Research, 6(2).
Aspelin, Jonas & Anders Eklöf (2022) In the blink of an eye: understanding teachers' relational competence from a micro-sociological perspective. Classroom Discourse. Online first:
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/19463014.2022.2072354
Aspelin, Jonas (2022) Microscopic Relational Analysis: a Method for Researching the Teacher-Student Relationship. International Journal of Research and Method in Education. Online first:
https://doi.org/10.1080/1743727X.2022.2042244
Nilfyr, Katarina; Aspelin, Jonas, & Lantz Andersson, Annika (2022)
To conform or not to conform: An in-depth analysis of teacher–child interaction and the role of emotions in social adaptation in preschool. Journal of Early Childhood Research.
https://doi.org/10.1177%2F1476718X221087073
Nilfyr, Katarina; Aspelin, Jonas, & Lantz Andersson, Annika (2021) Teacher–Child Interaction in a Goal-Oriented Preschool Context: A Micro-Analytical Study. Education Sciences, 11(11), 692.
http://dx.doi.org/10.3390/educsci11110692
Aspelin, Jonas, Östlund, Daniel, & Jönsson, Anders (2021) Preservice special educators' relational competence. Frontiers in Education: Teacher Education.
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/feduc.2021.678793/full
Ewe Plantin, Linda & Aspelin, Jonas (2021) Relational competence regarding students with ADHD - An intervention study with in-service teachers. European Journal of Special Needs Education. Online first: 1-16.
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/08856257.2021.1872999
Aspelin, Jonas (2020) Teaching as a way of bonding: a contribution to the relational theory of teaching. Educational Philosophy and Theory.
Aspelin, Jonas; Östlund, Daniel; and Jönsson, Anders (2020) 'It means everything': special educators' perceptions of relationships and relational competence. European Journal of Special Needs Education.
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/08856257.2020.1783801
Aspelin, Jonas (2019) Enhancing pre-service teachers’ socio-emotional competence. International Journal of Emotional Education, 11(1), 2019.
Aspelin, Jonas & Jönsson, Anders (2019) Relational Competence in Teacher Education. Concept analysis and Report from a Pilot Study. Teacher Development, 23(1), 2019.
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13664530.2019.1570323
Aspelin, Jonas (2018). Omsorg och pedagogik. I: Pedagogik som vetenskap. Red. Mattias Nilsson Sjöberg. Malmö: Gleerups.
Holmstedt, Pernilla; Jönsson, Anders; Aspelin, Jonas (2018) Learning to see new things: Using criteria to support pre-service teachers' discernment in the context of teachers' relational work. Frontiers in Education.
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/feduc.2018.00054/abstract
Aspelin, Jonas (2018) En forskningscirkel om pedagogisk relationskompetens. I: Aspelin, Jonas (Red.) Relationskompetens i pedagogiska sammanhang. Rapport från en forskningscirkel. Specialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan Kristianstad, 16(4), 2018. Kristianstad: Kristianstad University Press.
Aspelin, Jonas (2017) In the heart of teaching. A two-dimensional conception of teachers’ relational competence. Educational Practice and Theory, 39(2), pp. 39-56.
http://www.ingentaconnect.com/contentone/jnp/ept/2017/00000039/00000002/art00004
Aspelin, Jonas & Johansson, Lotta (Red.) (2017) Temanummer Relationell pedagogik. Pedagogisk forskning i Sverige, 22(3-4), 2017.
https://open.lnu.se/index.php/PFS/article/view/1446
Aspelin, Jonas & Johansson, Lotta (2017) Relationell pedagogik: ingång till ett fält. Pedagogisk forskning i Sverige, 22(3-4), 2017.
https://open.lnu.se/index.php/PFS/article/view/1446
Aspelin, Jonas (2017) We can recite it in chorus now!: An Interactionist Approach to Teacher-Student relationship and Teachers Relational Competence. Classroom Discourse. Taylor & Francis, online:
Aspelin, Jonas (2016) Om den pedagogiska relationens gränser - Relationskompetens i gränslandet mellan närhet och distans. Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik (NoAD). 2(1), 2016. http://noad.ub.gu.se/index.php/noad/article/view/21/10
Aspelin, Jonas (2016) Pedagogisk omsorg. I: Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund. (Red. Riddersporre, B. & Bruce, B.). Stockholm: Natur och kultur.
Aspelin, Jonas (2015) Lärares relationskompetens. Begreppsdiskussion med stöd i Martin Bubers begrepp 'det sociala' och 'det mellanmänskliga. Utbildning & Demokrati. 24(3), 2015.
Aspelin, Jonas (2015) Creative Relationships. A basic concept within entrepreneurship education? International Review of Entrepreneurship. 13(4) 2015.
Aspelin, Jonas (2015) The elementary forms of educational life: understanding the meaning of education from the concept of 'social responsivity'. Social psychology of education, 18(2), 2015.
Aspelin, Jonas (2014) Entreprenörskapspedagogik på omsorgsetisk grund. I Entreprenöriellt lärande i skolan. (Red. Lelinge & Widén). Lund: Studentlitteratur.
Aspelin, Jonas (2014) Beyond individualised teaching. A relational construction of pedagogical attitude. Education Inquiry, 5(2),2014.
(2013) Relationell specialpedagogik - i teori och praktik. (Red. Aspelin). Kristianstad University Press.
http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A633279&dswid=7154
Aspelin, Jonas (2013) Introduktion. I: Relationell specialpedagogik - i teori och praktik. (Red. Aspelin). Kristianstad University Press.
http://hkr.diva-portal.org/smash/get/diva2:633601/FULLTEXT01.pdf
Aspelin, Jonas (2013) Vad är relationell pedagogik? I: Relationell specialpedagogik - i teori och praktik. (Red. Aspelin). Kristianstad University Press.
http://hkr.diva-portal.org/smash/get/diva2:633608/FULLTEXT01.pdf
Aspelin, Jonas (2013) Var är relationell specialpedagogik?. I: Relationell specialpedagogik - i teori och praktik. (Red. Aspelin). Kristianstad University Press.
http://hkr.diva-portal.org/smash/get/diva2:633779/FULLTEXT01.pdf
Aspelin, Jonas (2012) How do relationships influence student achievement? Understanding student performance from a general, social psychological standpoint. International Studies in Sociology of Education, 22(1), 2012, pp. 41-56.
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09620214.2012.680327
Aspelin, Jonas (2012) Relationer och relationell pedagogik. I: Uppdrag lärare. Red. Leif Mathiasson. Lärarförbundets skriftserie, Nr. 9, 2012.
Aspelin, Jonas (2012) En tredje väg för skolan. S.O.S, Skola och Samhälle.
https://www.skolaochsamhalle.se/flode/skolpolitik/jonas-aspelin-en-tredje-vag-for-skolan/
Aspelin, Jonas (2011) Co-existence and co-operation. The two-dimensional conception of education. In Education, 1(1), 2011, pp. 6-11.
Aspelin, Jonas (2010) Den nödvändiga relationen. Pedagogiska magasinet 3: 2010.
Aspelin, Jonas (2010) What really matters is between. Understanding the focal point of education from an inter-human perspective. Education Inquiry, 1(2), 2010, pp. 127-136.
Aspelin, Jonas (2009) Att vara själv nog. Pedagogiska magasinet 3: 2009.
Aspelin, Jonas & Persson, Sven (2009). Yrkeskunnande-i-relation. Teoretiska perspektiv på lärares grundkompetens. I: Kunskapsbehov och nya kompetenser. Professioner i förhandling (Red. Ola Fransson och Karin Jonnergård). Stockholm: Santéus förlag.
https://santerus.se/kunskapsbehov-och-nya-kompetenser-bok-112.html
Aspelin, Jonas & Persson, Sven (2008) Lärarstudenters professionella/personliga utveckling. Educare – Vetenskapliga skrifter, 5(1), Lärarutbildningen, Malmö högskola.
Aspelin, Jonas (2008) Mikrosociologi och social interaktion”. Se skolan. Forskningsmetoder i pedagogiskt arbete. (Red. Carina Rönnqvist och Monika Vinterek). Umeå universitet. Fakultetsnämnden för lärarutbildning.
http://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:406496/FULLTEXT01.pdf
Aspelin, Jonas (2007) Biesta och utbildningens brännpunkt. Utbildning och demokrati, 16(3), Örebro universitet.
Aspelin, Jonas (2007) Likt en flygande gnista. Pedagogiska magasinet 1: 2007.
Aspelin, Jonas (2006) Beneath the surface of classroom interaction: reflections on the microworld of education. Social Psychology of Education, 9(3), 227-244.
Aspelin, Jonas (2006) Den paedagogiske relations betydning. I: Relationer i skolen. Perspektiver på liv och laering. (Red. Tom Richie). Billesö & Baltzer.
Aspelin, Jonas (2001) Relationer i undervisningen. Utbildning och demokrati, 10(3), Örebro universitet.
Aspelin, Jonas (1996) Thomas J. Scheffs socialpsykologi. Sociologisk forskning, 33(1).
https://du.diva-portal.org/smash/get/diva2:1140457/FULLTEXT01.pdf