Ny bok om relationell pedagogik, september 2023
Välkommen till sidan för Relationell pedagogik
Relationell pedagogik är ett synsätt på utbildning som bland andra Jonas Aspelin, professor i pedagogik vid Högskolan Kristianstad, utvecklat i en rad böcker och artiklar.
Relationell pedagogik bygger på en helhetssyn där kunskap, omsorg och fostran integreras. Relationsbegreppet är centralt. Förtroendefulla, omsorgsfulla och kreativa relationer ses som grundläggande för barns och ungas lärande och utveckling.
Relationell pedagogik är ett växande forskningsfält i Sverige. Internationellt benämns det bland annat "relational pedagogy". Inom fältet bedrivs såväl teoretisk som empirisk forskning.
På den här sidan presenteras relationell pedagogik samt Jonas Aspelin och hans texter.
Senaste publikationer/Latest publications:
Aspelin, J. & Eklöf, A. (2022) In the blink of an eye: understanding teachers’ relational competence from a micro-sociological perspective. Classroom Discourse. Online first:
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/19463014.2022.2072354
Aspelin, J. (2022) Microscopic Relational Analysis: a Method for Researching the Teacher-Student Relationship. International Journal of Research and Method in Education. Online first:
https://doi.org/10.1080/1743727X.2022.2042244
Nilfyr, K., Aspelin, J., & Lantz-Andersson, A. (2022). To conform or not to conform: An in-depth analysis of teacher–child interaction and the role of emotions in social adaptation in preschool. Journal of Early Childhood Research. Online first:
https://doi.org/10.1177%2F1476718X221087073